Interiérový design je u nás poměrně nejasný pojem. Spousta lidí ani neví, co si pod ním představit. Nejde totiž jen o estetiku jako takovou - sladění barev, materiálů, struktur nebo výběr doplňků. Dobrý interiérový designér toho musí umět mnohem více. Jde o harmonii a vzdušnost prostoru, kompletní sladění jednotlivých prvků a tvarů. Estetické doladění je pak jen třešničkou na dortu.
Co celému návrhu předchází? Vše začíná rozhovorem s klientem, protože bez dostatku vstupních informací nikdy nemůže designér vytvořit návrh, který by splňoval vše, co od něj klient očekává, bude jen plný kompromisů. Takže z počátku je vše o naslouchání. Designér musí vědět, kdo bude interiér využívat, za jakým účelem, jaké preferuje klient barevné ladění, jestli jde primárně o funkčnost nebo lákavý vzhled a v neposlední řadě, jaká je klientova předpokládaná finanční náročnost realizace. Designér by měl klienta umět navést k tomu, aby ze sebe dostal maximum informací a výsledek pak 100 % splnil očekávání.
Důležitou prvotní informací je také znalost toho, jak bude výstup vypadat, aby nedošlo ke zklamání. Může jít pouze o půdorysné řešení, ale také o výkresy pro nábytkáře nebo fotorealistickou vizualizaci. Ta zpravidla trvá delší dobu a je finančně náročnější. Když je návrh vytvořený v ruce, nutně to neznamená, že je horší – jen má jinou podobu. Vše se musí ale na začátku komunikace ujasnit. První kontakt by měl být pro zákazníka lakmusovým papírkem a z něj by měl poznat, zda bude celá spolupráce fungovat.
Dost často se stává, že klient má požadavky, které se neslučují s praktičností nebo je téměř není možné realizovat. Nejčastěji se jedná o nepraktické kuchyňské ostrůvky nebo příliš malé prostory, které chce zákazník zaskládat velkým množstvím nábytku. V tu chvíli musí umět designér vysvětlit, proč by bylo dobré to či ono řešení, jaké jsou pro a proti a co pozitivního nabízí nový návrh. To bývá dost často tím nejsložitějším, ale také nejužitečnějším bodem.
Interiérový designér nemusí znát jen ergonomii bydlení a vhodné prostorové členění, ale neméně důležitá je také znalost materiálů, podlah, konstrukce stěn nebo technologie výroby nábytku. Takže nejde jen o praxi v návrzích, ale také při realizacích – nadarmo se neříká „papír snese všechno“. Výstupem dobrého designéra je kvalitně zpracovaný návrh, který by měl klientovi pomoci vytvořit si představu o uspořádání prostoru, výběru barev a materiálů.
Nečekejte ale, že bude vědět naprosto vše. Jsou oblasti, které se pouze návrhů okrajově dotýkají, nicméně profesionál by měl vědět, kde hledat pomocnou ruku. To platí například v oblasti svítidel u speciálních projektů nebo použití netradičních materiálů. Pokud designér řekne, že zvládne i výpočet statiky nebo návrh zahrady, zavání to pohromou.
Výpočet ceny za návrh interiéru se různí. Někteří designéři preferují procentuální částku z realizace, jiní řeší metry čtvereční nebo hodinovou sazbu. Velmi časté jsou ceny za místnost dle její náročnosti. Velký obývací pokoj s nábytkem na míru zabere mnohem více času než malá šatna. Cenu dál může ovlivnit počet konzultací, vícepráce nebo kdo projekt zpracovává (soukromý designér x renomovaná firma). Běžná základní cena návrhu bez konzultace vychází za jednu místnost kolem 5000 Kč, může však stát i mnohem více, když se bude jednat o náročný projekt. Pokud je cena extrémně nízká, o něčem to svědčí - designér si nevěří, nemá zakázky, nebo se tímto oborem vůbec neživí a má ho spíše jako hobby. Také je otázkou, zda používá pro svou práci legální software, který musel přirozeně zaplatit. Vždy je třeba se zajímat, co vše za požadovanou cenu klient získá.
Každý interiérový designér má svůj charakteristický rukopis, a ten často bývá důvodem výběru konkrétního profesionála. Pokud se vám realizace vytvořené dle jeho návrhů líbí a v tomto duchu byste chtěli mít i svůj interiér, je dost velká pravděpodobnost, že to dobře dopadne. Vybírejte tedy racionálně, ale zapojte i intuici. Když to „skřípe“ již na začátku, je velmi pravděpodobné, že výsledek nebude dobrý. Nicméně, pokud se rozhodnete pro správného designéra, nebudou to vyhozené peníze. Ušetří vám čas, vyladí interiér do detailu a dost často ušetří i zajímavý obnos. Tak se jeho práce zaplatí.
Jaká je má osobní zkušenost?
Většinou se sekávám s tím, že mě klient osloví proto, že nedokáže dobře sladit jednotlivé prvky v bydlení. Líbí se mu na e-shopech spousta věcí, jejichž spojením vznikne pel mel stylů a barev. Často taky nemá prostorovou představivost, takže potřebuje vidět 3D vizualizaci, která jasně nabídne možnosti interiéru. Někdy si klient není jistý, co vlastně chce nebo přichází s tím, že chce takový interiér, jaký si našel na fotkách. Já tu jsem od toho, abych navrhla ucelené řešení pro konkrétní prostor (každá místnost vyžaduje své) a přitom vyšla ze základních pravidel pro skandinávské jednoduché, ale přitom praktické bydlení. Tohle mi přináší radost.
Klára Davidová